Tuesday, September 25, 2012

Wedding : DIY Bunga Pahar / Bunga Telur

Assalamualaikum semua..
Semuanya tahu persiapan perkahwinan aku ni bermula sejak aku dan MIA mendapat tarikh yg sesuai untuk bernikah..Maka,once dapat tarikh yg dicari,aku giat membuat persiapan yang patut..Persiapan ini turut dibantu oleh mak tersayang..Mak la tulang belakang aku dalam menyiapkan semua persiapan perkahwinan aku ini..Kalau tiada bantuan mak,mungkin semua kerja2 persiapan perkahwinan ini akan tergendala or mungkin tak siap kot..Nak harapkan aku sorang untuk siapkan semua ni,mungkin tidak la sebab aku sibuk bekerja..Boleh dikatakan persiapan bermula pada awal bulan mac aritu..Buat sikit demi sedikit..

Buat pengetahuan semua, aku dan mak mempunyai citarasa dan pilihan yang sama.Anak mak la katakan..Aku dan mak lebih gemar buat sendiri daripada membeli..Kepuasan yang kita perolehi dari buat sendiri lebih bermakna sebab itu semua dari hasil tangan kita..Tentang pemilihan warna,pada mulanya aku confuse untuk menetapkan warna tema..Lastly aku memilih untuk tetapkan color pink purple as our wedding theme..Satu gabungan warna yang cantik bagi mata aku..




picture : credit to google

Cantik kann color pink purple..So,tema dah warna pink purple kan..so bunga pahar harus jugak dari warna tema yang sama..Bunga pahar aku buat dari crepe paper flower yg dwitone..means,atas n bawah colornye x sama..Untuk bunga pahar aku cuma buat 70kuntum saja..1 pahar ada 35 kuntum..So di kiri kanan pelamin harus ada 2 pahar kan..Ok ni aku tunjuk skit gambar bunga pahar yg belum siap sepenuhnya lagi..

Actually bunga pahar ni dah siap kesemuanya..Tapi x nak la tunjuk the real bunga pahar i..Tak surprise plak..Tunjuk la sikit2 gambar yg x siap..Aku belajar buat bunga pahar dari crepe paper flower ni dari internet..Korang search je 'bunga crepe paper flower' nanti berduyun-duyun step by step kuar..Senang je if korang minat buat menda2 macam ni..

Ok abis cite pasal bunga pahar/bunga telur abis dah..Move to Bunga Manggar..Setiap majlis kawen pastinya ada bunga manggar..Bunga manggar ni x la berkepentingan sangat.Tp wujudnya bunga manggar menandakan simbolik kepada perkahwinan..Ada bunga manggar nampak mcm meriah..Kalau xde pun,x mencacatkan pun..Majlis tetap berjalan macam biasa..Terpulang pada individu itu sendiri..Ok disebabkan lebihan crepe paper flower ni banyak,maka mak aku mendapat idea untuk buat bunga manggar dari crepe paper flower..Not bad hasilnya..kreatif mak aku ni..So,dah jimat skit kat situ..Aku survey,bunga manggar 1 paket pun dah RM3.00++..

Warna bunga manggar pun dari warna tema yg sama..pink purple..Abaikan tiang lampu yg tegak di antara bunga manggar tu yea..

ok will update later pasal menda lain ehh...

No comments: