Sunday, April 7, 2013

Perlunya suami di sisi apabila waktu-waktu sukar..

Suatu perkara tak diingini telah berlaku pada minggu lepas..Pada waktu itu,suami dah pun pulang ke jb..Balik dari keje malam,aku dapat rasakan kereta aku berbunyi lain macam..Hati ni dah mula berkata-kata..Janganlah perkara yg tak diingini berlaku..Dah la aku sorang2 kat sini..Husband dah balik..Makin lama drive,makin tak sedap ati..Lalu,aku berhentikan kereta di tepi jalan dan tengok2 apa yang ada pada tayar depan belah pemandu...

Tu diaaaa....cantik je skru cacak kat tayar..yg nampak cuma kepala skru saja..dari kepala skru tu nampak macam besar je..tayar pun mula menunjukkan sedikit kempis.Kesan dari tertusuknya skru ke dalam tayar..haa kau..!!!tertusuk..Bawaklah kereta perlahan-lahan..Actually,takut nak bawak sebenarnya bila tayar tu makin mngempis. Sebab aku trauma dgn kejadian tayar kereta meletup tahun lepas balik dari honeymoon..So,untuk kali ni tawakkal sangat2..doa tu jgn cakap la..panjang lebar aku membacanya..

Alhamdulilah..bawaklah kereta perlahan-lahan sampai ke rumah..selamat sampai..Dan pada waktu itu telefon husband bagitahu tentang kereta pancit..Suara di telefon memang macam gagah perkasa tp dalam ati dah menangis-nangis..Husband je dapat noticed suara aku tu..Kenapa menda ni jadi di saat husband tak de kat sisi aku..??kenapa..??

Husband cuba membantu dari jauh..cuba dapatkan pertolongan dari kawan2 nya yg ada kat sentul dan juga adik beradiknya..Jam pukul 10pg,aku pun gerak ke kedai tayar berdekatan dgn umah untuk tampal tayar..Sekali lagi bawa perlahan-lahan..Bahaya tau kalau tayar dah mula mengempis,kita bawa laju..Tak sampai 10minit,tayar kereta sudah siap ditampal..Macam tak caya je myanmar tu buat keje..Berkali-kali aku tanya,"ok ke tak ni saya nak bawak jalan jauh..??"

Setel je tampal tayar,terus setelkan roadtax husband kat Jalan Pudu..Sesungguhnya memang payah teramat sangat bila husband tak de..Semuanya kene setelkan sendiri lagi2 keje2 yang melibatkan hal lelaki ini..Dalam hati hanya berdoa saja agar segala urusan aku dipermudahkan..Bila husband tak de di sisi kita,mental dan fizikal kita kene kuat tau..!! Lagi2 bagi sesape yang dah ada nak tu..Lagi kene kuat..!!!

inilah skru yang membuatkan tayar kereta aku kempis..sakit ati aku..!!!
Inilah ujian pertama bile husband tak de..Sebenarnya,bila kita nilai balik diri ini, boleh pun kita survive tanpa lelaki..Dalam keadaan kalut begini,perempuan boleh je bertindak sendiri tanpa dijangka..Aku pun macam tu..Selama ni,aku pernah terpikir,mcm mana kalau masalah2 ini berlaku if husband aku tak de.. ape aku kene buat??Alhamdulilah..aku dah pun hadapinya dan aku berjaya tangani masalah tu dgn ati yg tak berapa nak tenang sgt la kan..Biasalah perempuan ni kan cepat panik..takpun panik nye terlebih-lebih..hahaha..Kepada mereka yg pasangan jauh tu, bila berdepan dgn masalah macam ni,bawak2 bertenang..Doa banyak2 insyaallah, Allah akan permudahkan urusan kita..Allah memahami kita di saat kita kesorangan dan kesulitan..


No comments: