Saturday, June 9, 2012

Tempoh 6 bulan untuk berdiet..Sempat ke..?

Hahhh..orang kata nak berak,barulah sibuk2 korek lubang..Dah nak sampai ari majlis baru prasan badan gmok..Aduiii..Actually,memang perasan sangat badan makin sihat dgn jayanya sejak bercuti kat Langkawi bulan April aritu..Perasannya bila review balik sume pic2 holiday.Macam tak caya dalam gambar2 tu aku..Nak kata kuat makan,x la kot..(masih tak ngaku lg tu..)..Kawan2 ofis memang selalu tegur badan aku makin naik..Tp nak buat mcm mana,aku ni memang spesies senang naik berat badan tp susah sangat nak turun..Korang pun mcm tu jugakk kann..hihi..

Pastu kawan2 ofis sume dok bising2 nanti x muat baju pengantin la, ada yg panggil 'gmok' la, so dgn ini saya nekad utk berdiet..Semangat utk diet ni datang apabila aku bercuti kat kulim aritu.Tengok cerita Awan Dania 2 (ulangan), si Dania ni sibuk untuk kuruskan badan dan dia telan la macam2 jamu,jogging,gi gym..Dari situlah timbul semangat..Tapi, aku tak de la sampai tahap nak telan jamu..Aduii tak tertelan jamu2 ni..Kebetulan,aku ada lagi beberapa ari tak ganti lagi puasa.Dan sambil kita ganti puasa kerana Allah Taala,dalam masa yg sama kite boleh jugak diet..Dan practice prot ni utk puasa bulan Ramadhan nanti.Tak delah terkejut sangat kann..

Masa cuti kat kulim baru2 ni, ada sorang doktor tak berbayar ni check blood pressure, kandungan gula dalam badan,dan juga timbang berat badan..Dari pemeriksaan, tekanan darah aku rendah..(tak ingatlah berapa bacaan kat alat tu)Cuba kalau kat tempat keje,sure tekanan darah aku tinggi melampau-lampau..hahaha...Kandungan gula..??Segan nye nak cakap..Normal people average 4.00-5.00 tapi aku 7.5..Kalau check kat klinik Gill comfirm doc aku tu tepuk dahi..dgn cakap "ayo..yo adikk.." macam yg penah doc cakap kat mak aku dulu..Tinggi jugak sebenarnya..Dalam usia muda macam aku ni,dgn ape sahaja aku belasah tu yg dpt 7.5 dan salah satu sebab,kurang minum air masak..Start dari pemeriksaan tu,aku cuba utk banyakkan minum air masak dan sedang berusaha gigih utk tidak minum ais..(boleh ker..???) Lagi satu berat badan..sebelum timbang dapat rasa memang berat akan naik tapi tak sangka la sampai cecah 50.2kg..Ini pertama kali aku cecah angka 50 okehh..dan penimbang digital tu menunjukkan lambang org gmok..Means,obesiti..Rasa nak baling ke dinding je penimbang tu.Perli aku lak..Uisshhh memang mcm tak caya la..Tak pe,ada lg 6 bulan sempat kot nak turunkan berat..Aku anggap itu sume cabaran utk kurus..Chaiyokkk..!!!Aku ni ketinggian tak seberapa,so bila badan naik memang ketara sangat la kann..Nevermind,usaha tangga kejayaann..!!!

Harapan aku, bulan disember nanti aku kembali langsing..wahh statement mengegarkan jantung..! Supaya cantik duduk di pelamin nanti..:) Cakap pasal gmok ni,MIA pun makin gmok jugakk..So,My Incik Anip sila berdiet okehh..

NOTE : Semoga diet aku menunjukkan hasil...dan semoga impian menjadi kenyataan..!! MARI BERDIET..!!!!


1 comment:

my name is DILLA said...

yeay.jom diet same2 makcik