Thursday, August 23, 2012

Review kuih raya Cik Lin

Assalamualaikum..

Seperti yang dijanjikan,gambar2 kuih raya yang telah berjaya saya siapkan..Paling tak disangka,dalam masa satu hari aku berjaya siapkan 2 jenis kuih walaupun gagahkan juga mata ni untuk menguli tepung,membakar kuih..Maklumlah saya kan keje malam..Ngantuk,letih bukanlah alasan..Excited punya pasal,menjadi sume kuih2 seperti yang dijanjikan dgn mak..Macam biasa, aku tidaklah keseorangan..Proses membuat kuih raya ini ditemani Cik Tinah. Ibuku..Mak mesti bangga,anak perempuan bongsu dia yg sorang ni walaupun x pandai masak,tp anak dia pandai buat kuih..!!Hihihi..Dan atas permintaan kawan2 ofis,dorang teringin sgt nak rasa kuih raya air tangan aku ni..So bawakkan la 1 bekas yg mengandungi 3jenis kuih ini.Dan dorang kata,sedap..! Alhamdulilah..

Biskut Arab / Biskut Sugi

Resipinye x hingat la..tapi x banyak bahan yg diperlukan..yg aku ingat ada minyak sapi (Ghee),gula halus dan ape ntah lg bahan..Kalau sape nak resipi bgth saya yea..Ini kuih favorite saya tau..Dan kuih ni terlalu simple sebab bentuknya bulat2..Kalau buat bentuk lain,bole jugak..Tapi di kalangan kita dah terkenal biskut arab ni dgn bentuk bulatnya..

biskut arab yg sedang dibakar
siap utk dijual..opsss dimakan..

Okey,biskut kedua adalah bikut Mazola..Biskut Mazola pun terkenal dgn bentuk bulat-bulat..Tapi disebabkan adik aku kata,kuih aku sumenya bentuk bulat, so mak pun tukar la skit bentuk nya kepada twinkle-twinkle little star..Tapi bila dah buat bentuk twinkle2 little star,kuih tu sng hancur..so lastly,jadi jugak bentuk bulat-bulat..
Biskut Mazola little star..:)

Okey,biskut ketiga adalah biskut semperit..Semperit ada 2 bentuk jugak..semperit dahlia and semperit panjang2..haha..tak tahu nak boh nama ape..main belasah je aku ni..

Semperit

**Entri yg amat lama terperap dlm draft..so sorii sbb lmbt giler publish...;)






No comments: