Thursday, August 9, 2012

Tahun ni Cik Lin buat kuih raya...!!!

Assalamualaikum...
Bulan-bulan puasa ni bercinta betul nak update blog..Bukan dah x kesah dgn blog ni,masih kesah lagi.Tapi,masa je yg kurang sempat..Tup..tap..tup..tap dah pun 20hari kita berpuasa..Ramadhan pun bakal melabuhkan tirainya,dan Syawal kian menjelma..Mesti ramai yg dah buat persiapan untuk raya kann..?Raya,raya jugak tapi biarlah berpada..Jangan boros..Lagi2 pada mereka yang dapat bonus tu..Mesti tersenyum lebar raya ni kann..? Mak pun sama jugak..syukur alhamdulilah diberi merasa bonus 1/2 bulan gaji..Ok la daripada takde kan..Dengar2 cerita,sape yg keje swasta lagi kencang bonus nya..Alhamdulilah rezeki Tuhan..Haa dah dapat bonus tu jangan lupakan tanggungjawab kita sebagai umat Islam untuk menunaikan zakat fitrah..Wahh auntie lin macam ustazah plak..Sekadar ingat mengingati..Macam keluarga aku setiap tahun zakat fitrah akan dibayar oleh Abang Aji(along aku)..Abang Aji akan bayarkan zakat untuk mak,ayah,aku dan jugak adik aku..Dan tahun ni adalah tahun terakhir Along bayar zakat untuk aku..Tahun depan tidak lagi..Hihihi..sudah menjadi tanggungjawab suami plak pada tahun depan..Auwww..!!

Okeh..tahun ni aku tak hebat sangat membeli kuih seperti tahun2 lepas..Tahun ni aku ingin buat sendiri kuih/biskut2 raya..Air tangan ku sendiri..Tak pernah sekali aku cuba membuat biskut raya..Maklumlah sebelum ni oven kat umah xde..Dan Abang Aji telah hadiahkan mak oven baru pada tahun lepas.So,gigihkan jugak diri ini untuk buat kuih raya untuk tahun ni..Jujur memang x pernah buat kuih/biskut raya..selama ni aku hanya pandai buat kek sahaja..Tapi alhamdulilah,percubaan pertama berjaya dan rasanya pun tak mengecewakan..1st biskut yang aku buat adalah biskut Arab/Biskut Sugi kegemaran aku dan juga Mama Fiza..Next biskut Mazola,biskut Semperit dan may be ada kek coklat..Insyaallah..Yang baru siap hanya biskut arab..Bila kita dah membuat ni,kita boleh tgok betapa untungnya buat sendiri tapi tu la..masa nye plak yg x sempat..Kalau sape yg surirumah tu,disarankan buatlah biskut raya sendiri..Memang menguntungkan.Hanya bermodalkan sedikit saja tapi biskut yg dihasilkan beratus-ratus..Walaupun tahun ni tahun membuat kuih tp ada jugak 2 jenis kuih yg aku order..Tak sah kalau tak membeli kan..biasalah perempuan..Bila kat ofis org tu jual,kita beli..Org ni jual,kita pun beli jugak..Akhirnya,jadi banyak kuih mak aku nanti.Tapi tak pe,tahun ni cucu mak ayah semuanya beraya kat kl.So adalah org2 kuat yg akan menghabiskan nanti.

Mak aku pun dah jadi nenek kan,so kuih/biskut yg dihasilkan pastinya kuih2 tradisonal macam yang aku mentioned kat atas tu..Biskut Arab, Biskut Mazola,Biskut Semperit..Ni semua kuih zaman dolu-dolu..Tapi,kuih2 ni la yang menjadi kegemaran aku..

Pelik tapi benar..Aku insan yang paling tak suka masak..Bagi aku masak itu sangatlah remeh..Tapi dalam ketidaksukaan aku memasak,aku amat suka buat kuih,buat kek..Sedangkan itu semua sama je..Dari bidang yang sama..Mak aku pun pelik.Tapi,mak amat memahami..Bak kata mak,mungkin dah kawen nanti minat untuk memasak akan datang sendiri.Yess caya la mak..! Sebab mak dulu pun macam tu..Sekarang ni mak la paling hebat dalam masakan..! Masterchef di dapur..

Ok sori no picture for review..tunggu sampai kesemua biskut siap,akan aku publish satu persatu..

NOTE : 6 Ogos aritu ada special guest datang berbuka di rumah..Thanks kerana hadir dan mengeratkan lagi silaturahim..Semoga berpanjangan hubungan kalian setelah direstui kedua-dua keluarga..:)


No comments: