Tuesday, August 28, 2012

Wedding : Borang Nikah

Assalamualaikum..

Harini cerita skit la tentang persiapan kawen ekk..Sebelum nak nikah,kita perlu dapatkan borang nikah di pejabat agama negeri masing2..Macam aku,dok kat KL so,borang nikah boleh didapati di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan yg berhadapan dgn Masjid Negara..Itupun perlu cmfirm ngan mama fiza kat mana borang tu perlu diambil..Ye la,org kata,jgn malu bertanya nnt sesat jalan..Tanya la pada mereka yg pernah lalui proses ini..Macam aku mungkin agak mudah,sebab pasangan aku pun orang KL dan kami pun akan bernikah di KL juga..Borang boleh didapati secara percuma di pejabat Agama Islanm dan bertanyalah sedikit sebanyak tentang prosedur perkahwinan dgn Pegawai Agama yg incharge disitu.Agar tidak timbul kekeliruan dibelakang hari..

Borang yang telah lengkap diisi perlulah dipulangkan semula ke JAWI sekurang-kurangnya 2minggu sebelum tarikh nikah..Means,kita perlu comfirm dgn jurunikah di kawasan kita dan perlu dapatkan tandatangan tok kadi tersebut.Dan kalau sesape yg pernah datang ke JAWI, di situ terdapat nama2 serta alamat jurunikah di kawasan masing2..Aku sempat melihat jurunikah di kawasan aku..Bagi sesapa yg berada di kawasan umah aku yg ingin bernikah,inilah ustaz nye..


Mak MIA dan MIA dah pun jumpa ustaz ni bagitahu tentang pernikahan kami..Kena inform jurunikah awal2 takut fully-booked..At least kalau bagitahu awal,ustaz boleh arrange kan masa untuk bernikah sama ada pagi,pas zohor, pas asar ke @ sebagainya..Setel bab booking ustaz ni..Cuma perlu berjumpa lagi dengan ustaz ni untuk dapatkan tandatangan beliau dan sesi temuramah bersama ustaz..Actually xde la temuramah pun..Ustaz pasti nak berjumpa dgn kedua-dua bakal pengantin..Rasanya semua tempat sama je kan macam tu..
hihi..bukti saya sudah amik borang nikah disini..
Actually,borang nikah ni amik dah lama sangat..Tak silap aku 22 Mac 2012 ditemani oleh Cik Yana..Memandangkan dia pun akan bernikah tak lama lagi..Dah alang2 dia g amik,aku pun amik la sekali..Kalau x amik sekarang,esok2 aku jugak yang kena amik..Ye la MIA jauh kan..Tak kan nak harapkan dia.Borang nikah dah amik,jes fill up and submit semula ke JAWI.Hopefully,it will setel on November..or earlier is more better..!

NOTE : Walaupun kita bukan anak sulong dalam keluarga,sijil nikah mak ayah diperlukan oleh JAWI..Sekarang ni,misi mencari sijil nikah mak ayah saya..Maklumlah dah 40thn kawen,sijil nikah tersimpan tak tahu ke mana..Harap sgt jumpa sijil nikah tu nanti..Panjang pulak ceritanya kalau xde sijil nikah mak ayah.


No comments: