Tuesday, February 8, 2011

Terpinga-pinga seketika...

Arini malam kedua aku keje syif malam di maternity dan ada 1 persoalan yang tak pernah aku terduga selama ini..hehe..tak de apa pun..Ada sorang relative patient datang pada aku..Bertanyakan tentang keperluan selepas bersalin..Gulllpp...!!!!Relative ni bertanya macam tu sbb dia xde pengalaman bersalin lagi walaupun dah berkahwin.Yang bertanya ni perempuan...

Aku pun cakap lah keperluan2 orang2 lepas bersalin ni terutama si mak nya..antara barang yang aku sebut adalah maternity pad,kain batik,ubat-ubatan..itu yang terlintas kat kepala aku di saat dia menanyakan soalan tu..Sedangkan banyak lagi keperluan untuk ibu2 selepas bersalin ni..Pas tu plak dia tanyakan keperluan baby lepas lahir pulak..1 lagi soalan yang perlu aku jawab..Aku pun jawab lah,baby ni perlu minyak2 antaranya minyak telon,barut baby,brg mandian dia..Dan sebelum dia tanya lebih mendalam tentang berpantang ke, aku pun cakap la..

"saya pun tak tahu apa lagi keperluan untuk ibu ngn anak ni..sebab saya pun tak kawen lagi..saya kongsi je la mana yang saya tahu..based pada pengalaman kakak2 saya bersalin dulu..." haha..lawak la..bila aku jawab macam tu,orang tadi pun tergelak..

Mungkin lepas ni ada lagi soalan2 di luar jangkaan kotak pemikiranku..haha..aku sekadar berkongsi apa yang aku tahu saja..Mak aku pesan,kita hidup kat dunia ni jangan kedekut ilmu..Kongsilah ilmu tu..kalau kita tahu sikit kita kongsikan sikit..kalau kita tahu lebih,kongsilah sebanyak mana pun..ilmu tu takkan berkurang..Mak aku benci orang yang kedekut ilmu ni..So,anak cik tinah ni kongsilah mana yang patut walaupun anak cik tinah & wak nahari ni xde pengalaman bab tu..hehe..

Itu saja pengajaran buat entri kali ini yea..Saya mahu masuk tido..Waktu untuk naik jet telah tiba..!!!Yeayyyy...!!!!!

No comments: