Friday, December 24, 2010

Kenapa susah sangat nak cakap TERIMA KASIH..????!!!

Aku keje kat HKL ni dah pun nak masuk 9 bulan..macam-macam ragam yang aku tengok masyarakat di Malaysia ni.Ada yang cerewet,ada yang baik,ada yang baran tapi tak kira la apa pun perangai masyarakat Malaysia ni aku sebagai staf kaunter tetap jalankan tugas sebaik mungkin..TETAPI, kalau ada yang melampau tu,i'm so sori la terpaksa jugak gaduh..!!!Haa sejak dok kaunter ni aku pandai gaduh dengan patient & relative patient tau..Aku ni bukanlah dari kalangan orang yang pandai bergaduh & yang suka cari pasal tapi kalau orang dah melampau,MEMANG HARUS la kita lawan balik demi pertahankan diri kita.Kita hanya menjalankan tugas..

Lagi 1 hal yang aku agak terkilan dengan masyarakat malaysia ni, kenapa susah sangat nak cakap terima kasih..??Bukan kena bayar pun..Ye la cuba pikir,kalau kita berurusan di mana2 pun pastinya kita akan cakap terima kasih atas bantuan & servis yang diberikan..Itu aku la tapi tak tahu la kalau orang lain..Kalau yang jenis berat mulut,jgn haraplah ucapan 'TERIMA KASIH' tu diucapkan..

Sedangkan orang terdekat aku pun susah sangat nak ucap 'TERIMA KASIH'...Itupun perlu di ajar..Tak tahulah manusia sekarang ni...Mana ntah pegi budi bahasa tu pun aku tak tahu..Bukan aku mintak pun ucapan tu tapi kalau diucap sudah pasti menyenangkan hati orang yang menolong..betul tak..???Kalau next time orang nak menolong lagi,pastinye mudah saja kan..tanpa banyak kira..atau banyak hal..Dan yang aku pelik,ada yang mengatakan 'MALU' untuk cakap terima kasih..Aduhaiii...Sebagai orang timur,memang harus kita ada sifat malu tu tapi perlulah malu bertempat...Tolonglahhh...So,kepada 'orang terdekat' tu,renung-renungkanlah...

1 comment:

lazirza said...

maka kalau ada anak ajarlah mereka ucapkan terima kasih sejak kecil lagi..