Friday, April 29, 2011

Emak ohh emak...

Semalam balik je dari keje aku bawak mak pergi klinik..Mak sejak sebulan ni mengadu kaki dia timbul gatal-gatal bentuk bulat-bulat..Mak kata merenyam gatalnya..Tapi gatal tu datang dari dalam..Dan mak aku pun tak la menggaru bahagian yang gatal tu takut makin teruk pulak gatalnya..So,mungkin aku pikir gatal tu disebabkan mak aku alergik makan seafood or makanan lain2..ataupun mak ada masalah kulit..

Before aku ke klinik,aku dah pun call klinik tu untuk memastikan doktor yg bertugas adalah doktor perempuan..Atas permintaan mak jugak..Dia tak nak doctor lelaki..Yess doctor perempuan yg ada kat klinik semalam..Rekod kami sekeluarga memang ada di KLINIK & SURGERI GILL, SENTUL ni..Kerani klinik tu siap bagitahu kat aku,rekod mak kat klinik tu sejak umur mak 28tahun..Masa tu aku tak hidup lagi..Mak aku ngandungkan aku umur 30 tahun..Hehehe lama nye..27 tahun yang lepas rekod mak kat situ..

Kebetulan masa aku sampai klinik tu, tak de sorang patient pun..Lega sangat..Tak perlu tunggu lama untuk jumpa doktor..Aku pun biarkan mak cakap kat doktor apa masalahnya..And doc pun amik darah mak..Check2 darah, doc cakap mak ada kencing manis..Mak terkejut besar..Setahu aku mak ayah aku bebas dari sebarang penyakit..Alih2 ada kencing manis plak..Keturunan belah mak aku pun xde sape pun yang ada sakit kencing manis ni..Tinggi paras gula mak..17.6..Aku siap tanya ngan doc tu kalau normal gula berapa..???Doc kata normal 7..Doc memang cakap terlampau tinggi gula mak dalam badan..

Aku dengar je apa yang doc cakap..apa yang boleh mak makan & apa yang tak boleh..Mulai arini mak kena kawal pemakanan.Ermm sedih gak bila dapat tahu mak kena kencing manis ni..Harap2 penyakit ni hanya singgah seketika saja..Mungkin sebab faktor pemakanan mak sejak 2,3 minggu ni kot..Mana taknye,ari tu mak makan 2 bakul durian..Ada orang bagi..ape lagi belasah kaw kaw la..Pas ni mak tak boleh dah minum air coca cola..Kalau nak tahu itulah favorite mak aku..Kalau dia demam or x berapa sihat,mak suruh aku belikan air coca cola..So, aku bertanggungjawab untuk jaga makan minum mak..and sedang sibuk search kat internet apa yang boleh mak makan and apa yang tak boleh..nak tampal kat peti ais umah tu..

Mak memang nampak risau sangat..Aku ingat pesan anip, kalau mak tengah risau kita jangan menambahkan risau mak lagi..Kalau mak nangis, kita jangan tunjuk depan mak yang kita pun sama nangis..Kita kena opposite feel tu..Yess u are correct dear..Di saat mak risau, aku cuba positifkan mak..Lagi 2 minggu doc suruh datang untuk check up semula..Harap2 lagi 2 minggu penyakit tu nyah dari badan mak aku..Aku doa sangat..Macam sebelum ni, mak ada darah tinggi sebab banyak sangat memikirkan hal anaknye..Tp semalam check tekanan darah, alhamdulilah..tak ada..Penyakit tu hanya singgah saja..

NOTE : Ya Allah ya tuhanku jauhkanlah mak ayahku dari sebarang penyakit di saat ini..

No comments: