Sunday, April 10, 2011

Nukilan Si Dia..

Sejak ada blog ni, aku banyak luahkan ape yang aku rasa di blog..Tapi bagi sesetengah orang yang tak de blog,dorang luahkan kat facebook la, twitter la..Macam2 alternatif boleh digunakan sebagai platform utk luahkan apa yang dirasakan..Dan sejak akhir2 ni, Si Dia banyak mengupdate facebook..Macam2 la yg diupdate..Antara yang diupdate adalah kat bahagian NOTES tu..

Tak sangka plak aku jiwa sastera dia masih lagi mengalir lagi kat badan dia tu..Seingat aku,zaman2 dia tackle aku 10 tahun dulu memang selalu jugak la dia anta puisi2 kat aku..Tapi akhir2 ni,dia berpuitis semula..hehe..Ada makna yang terisirat yang hendak disampaikan melalui puisi itu...Aku akui, dulu aku pun mempunyai kelebihan berpuisi,mengarang cerpen tapi entah macam mana kelebihan tu hanya untuk seketika..Bila tamat je sekolah menengah, aku macam tak reti nak berkarya lagi..Kelebihan itu dipinjam buat sementara kot..

Aku copy & paste karya2 si dia dari facebook ke blog aku ni..Bukan niat aku untuk menciplak @ mencetak rompak tau..Sebenarnya,masalah besar aku di ofis ini adalah sukar sungguh untuk buka facebook..Jadi bila aku dah copy kat blog ni,senang lah untuk aku baca setiap NOTES dia dan aku mungkin akan memahami apa sebenarnya yang hendak disampaikan..Mungkin makna tu ingin disampaikan pada aku..Mungkin la kannn...Sori ye u..i copy semua nukilan u..I cuba utk memahaminye..walaupun sukar..So guys,cuba la paham2 kan setiap baris2 puisi si dia ini..

·         Kenapa ?
By Rex Moss · 17 hours ago
Kenapa mesti menghukum,
diri sendiri bila kekecewaan @ frust dlm hubungan melanda,
w/pun perit LET IT GO.....
truskan hidup n bagi peluang pada diri untk disayangi dan dicintai...
bg yg ada anak.. dia memerlukn kasih dari seorang bapa @ ibu.
Please jgn menghukum diri dan terasa seperti kehidupan berakhir....

Lumrah dalam kehidupan sedih dan gembira...
buka peluang kepada org yg ingin meneroka pintu hati itu...
Adam dan Hawa...
Shah zahan dan Mumtaz....
Romeo dan Juliet....
Aku dan ????........



Noktah Luka, Jawapan Hati
by Rex Moss on Tuesday, April 5, 2011 at 4:47am

Hirisan belati semalam masih ngilu,
tembus ke eperdimes,
terus merobek hati dan perasaanmu,
meninggalkan parut yang amat dalam..
   Darah merah menjadi kering,
   mencipta daki hitam dijiwamu,
   merobohkan menara harapan yang diidam,
   meninggalkan radiasi berpanjangan,
Impian mu yang terpadam,
mampu untuk ku berikan sinar baru,
dan hadirku bersama pelita cinta,
21 melur pasti ceria,
    Aku bukanlah ibnu sina,
    bukan juga saintis barat,
    namun aku punya resepi,
    yang bisa merawat hatimu,
    menghilangkan titik hitam perjalananmu,
    memadam nota luka diari hidupmu,
    kebenaran dan peluang darimu yang kupinta,
Nun di selatan tersimpan resepi,
sepotong hati, setulus kasih,
seikhlas cinta, sekuntum rindu,
buat merawat noktah luka di hatimu.


Doa & Harapan
by Rex Moss on Monday, April 4, 2011 at 11:45am

Mengorak langkah kaki ini,
meninggalkan asap, debu, sesak kuala lumpur,
doaku menjadi peneman mu,
doaku minta dirimu dilindungi,
semoga tabah kau hadapi hidup di kota,
semoga pengalaman perit mu menjadi kekuatan mu,
Dengan keluh kesah hati,
Ingin aku berlari jauh dikaki langit,
Angin selat membawa ku terbang,
Nun jauh ke alam fantasi,
aku bawa bersama harapan ku,
harapan yang pernah terpadam,
kini terang menerangi hidupku,
doa dan harapan,
akan kekal menjadi pedoman untuk bersamamu,

NOTE : Sori ye yang..i copy semua puisi u ni..i cuba nak pahami apa sebenarnya yg cuba nak u sampaikan..at least bile puisi ni dah ada kat blog i,senanglah i nak baca...barulah msg tu sampai kat i..:)




No comments: