Saturday, October 16, 2010

Dia kena DENGGI...

Ada hikmah percutian aku tu dibatalkan..Dalam masa yang sama Si Dia demam teruk dari hari dia buat open house a.k.a pada hari lahir dia tu la..Macam baby pulak rasanya..Cuba tanya mak-mak kite..kalau baby nak tambah umur,mesti dia akan demam @ meragam..serba x kena jadinya..Si Dia ni jarang sekali sakit..Kalau sakit teruk macam mana sekali pun,dia takkan bagitahu aku..Ye la bagitahu aku pun,bukan boleh rawat dia..maklumlah cinta hati dia ni bukan nye nurse..haha..Koman-koman pun bawak gi klinik je la..

Dan aku pun xde la risau sangat akan keadaan dia..sampailah mak Si Dia tepon aku bagitahu keadaan dia yg suhu badan panas melampau sangat,mengggil dan mak dia mintak aku bwk Dia ni gi hospital..Mula timbul rasa risau bila mak dia tepon cakap mcm tu dan aku amik keputusan utk bwk dia gi hospital..Tp dia x nak gi hospital..Jes gi klinik berdekatan ngan umah..Bila doctor check2,makk aii suhu badan dia 39.4 darjah celcius(cuba cari sign/simbol tp x jumpa pulak)..Memang panas giler..!!

Keesokkannya (11 okt 2010),badan dia x jugak kebah-kebah setelah makan ubat klinik semalam..dan Dia mintak aku bawak gi panel klinik pulak..haa turutkan aje..dan doctor pesan,kalau x elok jugak kene buat blood test takut denggi..sebab sekarang ni banyak kes denggi..Jangan buat main2 denggi ni..Nampak je ringan penyakit ni tp boleh bawak maut tau..

Dah hari ke-3 dia demam..keadaan dia serupa macam tu jugak..pikir punya pikir aku suggestkan dia gi tawakkal hospital memandangkan itu panel hospital tpt dia keje..Kalau HKL dah tentu dia x nak pegi..pukul 3.45ptg sampai di tawakkal..Doctor dah periksa sume,darah pun dah di amik dan dengan ini,ABU HANIFFAH HAMZAH disahkan demam denggi dan dia kene tahan wad buat beberapa hari..Sian tengok dia..dan lebih kurang pukul 7.30malam barulah dia naik wad..Agak lama jugak la proses nye di tawakkal..dan kadang-kadang membuatkan aku terlelap..
sementara menantikan keputusan ujian darah,pesakit memanaskan badan di luar..huhu


KECEMASAN...Disinilah tempat Si Dia diperiksa..aduuuiii cemas la sangat..hehe
muka aku yang keletihan+kepenatan+kengantok kan..
Dia kena tahan wad dari 12hb-14 oktober 2010..itupun belum sepenuhnya baik..Gatal nak kuar cepat..ubat yg dibagi oleh doktor terlampau lah banyak nye..Nasib u la nak makan sume ubat tu..

NOTE : Masa dia masuk wad,aku terpaksa berkejar-kejar dari tawakkal hospital ke HKL sebab kakak aku kat wad menunnggu waktu utk bersalin..dan rasa badan ni nak dibahagi-bahagikan kalau boleh..tp x boleh...

1 comment:

lazirza said...

tak apalah adik abg awak tu dah besar tahu lah dia jaga diri..sebenarnya demam denggi nie lama nak baik..lebih kurang seminggu sebab abg dah kena...nasihatkan dia makan ubat dan minum air dan 100 plus byk2.. supaya virus tu keluar dari saluran..tut ...dengan cepat..semoga dia sihat bila nak kenalkan kat abg...he..he...
abg ice blended